مارتین راپاپورت را بشناسید . استانداردی برای الماس ها

Rapaport استانداردی برای تعیین قیمت الماس در صنعت جواهرات است. این گزارش نیمه شب سه شنبه ی هر هفته منتشر می شود تا به معامله کنندگان الماس و جواهرات کمک کند تا قیمت اجناس خود را مشخص کنند. قیمت ها در این لیست بر اساس ۴C’s در الماس یعنی همان پاکی (clarity)، وزن (carat)، رنگ (color) و برش (cut) مشخص می شوند. گروه Rapaport در سال ۱۹۷۶ توسط Martin Rapaport پایه گذاری شد و به دلیل وجود استانداردهای بیشتر برای درجه بندی الماس های بیر نگ، تمرکز خود را بر آن قرار داد. Martin Papaport کار خود را به عنوان Cleaver و Rough Sorter در شهر Antwerp بلژیک شروع کرد او معامله کردن راف و الماس پولیش خورده را از سال ۱۹۷۵ در New york شروع کرده و در سال ۱۹۷۸ لیست قیمت Rapaport را به پایه گذاری کرد.

rapaport-table

 

قیمت هایی که در Rapaport وجود دارند ممکن است به طرز قابل توجهی بالاتر از مقدار پولی که در واقع برای آنها پرداخت می شود باشند. در تجارت الماس این طبیعی است که الماس با مقداری تخفیف نسبت به لیست فروخته شود و فقط گاهی ممکن است قیمت معامله دقیقا” برابر با لیست باشد و این در مورد الماس هایی است که دارای وزن بالا و برش بسیار عالی هستند. مقدار تخفیفی که شامل حال خریدار می شود توسط فاکتورهای مختلفی تحت تاثیر قرار می گیرد. کیفیت سنگ و برش، اعتبار منبع، مکان و نوع بازار و قابلیت تبدیل شدن آن به پول نقد که تحت تاثیر سایز سنگ است یک بسته را تشکیل می دهند که مقدار تخفیف را مشخص می کنند. هرچقدر که امکان فروختن یک سنگ بیشتر باشد یعنی راحت تر بتوان آن را فروخت میزان تخفیف کمتر می شود. الماس هایی که اصطلاحا” به آنها Hard to sell گفته می شود معمولا” با تخفیف زیادی به فروش می رسند. لیست قیمت Rapaport قیمت دقیق یک قطعه الماس را مشخص نمی کند بلکه می تواند نقطه ی آغازی باشد برای انجام یک معامله که ارزش تقریبی یک الماس را مشخص می کند. در واقع قیمت نهایی یک سنگ الماس در نتیجه ی مذاکرات فروشنده و خریدار مشخص می شود که مشخصات فیزیکی یک سنگ در آن موثر هستند. امروزه در تمام دنیا برای خرید و فروش الماس از Rapaport استفاده می شود اما این رویکرد نسبت به الماس و فروش آن مخالفانی هم دارد. Rapaport در سال ۱۹۸۲ سعی کرد تا یک پیشنهاد به بورس نیویورک ارائه کند تا یک بازار معامله ی الماس ایجاد کند اما تلاش او بی ثمر ماند زیرا بازار الماس خواستار شفافیت در قیمت الماس نبود. او حتی تا کنون در حال نوشتن یک پیشنهاد جدید است و اعتقاد دارد که این ایده تنها به زمان و معیارهای کافی احتیاج دارد تا استاندارد آن نوشته شود. Rapaport می گوید «الماس ها قطعاً یک کالا هستند. شما آنها را برای بدست آوردن پول می خرید و می فروشید. آنها دارای منابع طبیعی اما محدود هستند، به خوبی شناخته شده اند، دارای اعتبار هستند، آزمایش و درجه بندی شده اند و در تمام دنیا قابل معامله هستند.» N. D.Reiff یکی از بزرگترین شرکتهای معامله ی الماس در دنیا می نویسد: «Rapaport صنعت الماس را با مشخص کردن همه چیز درباره ی الماس خراب می کند». Rapaport این باور را به وجود می آورد که الماس خاص (unique) نیست. روزنامه ی New York Times در سال ۲۰۱۲ مقاله ای منتشر کرد که در آن به این قضیه اشاره می کرد. در این مقاله نقل شده بود با توجه به تلاش هایی که Rapaport و دیگر شرکت های شبیه آن مانند Edahn Golan و IDEX برای معرفی الماس به عنوان یک کالا می کنند، تفاوت های کاراکتری الماس ها بیشتر از آن است که بتوان استانداردی به عنوان یک کالا برای آنها در نظر گرفت.